Minulla on ollut viime vuosina tapana tehdä erilaisia marjapiirakoita, etenkin silloin kun pakastimessa on vielä viime kesän marjoja jäljellä. Yllättävän usein juuri ne kaikkein yksinkertaisimmat leivonnaiset keräävät eniten kehuja. Esimerkiksi mustikka-rahkapiirakka on sellainen, jota pyydetään meillä tekemään uudelleen melkein jokaisiin perhejuhliin. Tykkään myös siitä, että sen voi valmistaa etukäteen eikä tarvitse stressata viime hetkellä.
Kun etsin uusia ideoita, selaan välillä erilaisia ruokablogeja. Viime kuussa löysin muutaman kiinnostavan kahvileivän idean sivulta https://hyvanmaunrajalla.com/ ja kokeilin sieltä inspiroituneena sitruunaista piirakkaa omalla pienellä muunnelmallani. Siinä oli sopivasti raikkautta eikä lopputulos ollut liian makea. Mielestäni kahvipöydässä toimii hyvin myös sellainen ajatus, että tarjolla on yksi vähän näyttävämpi leivonnainen ja pari tuttua klassikkoa. Vieraat arvostavat usein enemmän hyvää makua kuin monimutkaisia koristeluja. Lisäksi olen huomannut, että pienet annospalat katoavat pöydästä nopeammin kuin suuret kakkuviipaleet.